Employer branding z punktu widzenia pracodawcy - czy powinien przykładać do tego uwagę?

Employer brandingNie da się ukryć, że nabór nowych pracowników jest trudny. Bezrobocie w tym roku plasuje się na poziomie 6%, więc trudno jest znaleźć wykwalifikowaną osobę do pracy, która jej szuka. A osoby, które mają zatrudnienie, ale chcą je zmienić z pewnością nie zrobią tego widząc pierwszą lepszą ofertę pracy. Dlatego tak ważny jest employer branding, czyli wizerunek marki pracodawcy. Im bardziej rozpoznawana firma, oraz lepsze opinie o niej, tym więcej osób będzie chciało w niej pracować. Ale ten wizerunek pracodawca musi stworzyć sam.

Jak działa employer branding?

Każda firma ma jakąś renomę jako producent, wykonawca czy usługodawca. Ale produkty czy usługi firmy wcale nie przekładają się na renomę pracodawcy. Mogą to być dwie różne rzeczy, gdzie produkty oceniane są za świetne i każdy chce je kupować, ale sama firma nie zapewnia dobrych warunków pracy, więc mało kto decyduje się w niej pracować. Aby uniknąć takiej sytuacji trzeba dbać o jej wizerunek całościowo.

Employer branding to długoterminowe działania, które mają na celu zbudowanie pozytywnego wizerunku pracodawcy w opinii pracowników, potencjalnych pracowników, a nawet klientów i partnerów biznesowych. Warto wiedzieć, że mogą to być działania wewnętrzne nastawione na pracowników oraz zewnętrzne skierowane do potencjalnych kandydatów do pracy i przyszłych partnerów biznesowych. Głównym celem takiego działania jest nie tylko pozyskanie nowych pracowników, ale w działaniu ukierunkowanym wewnętrznie zatrzymanie tych najcenniejszych dla firmy.

Żeby employer branding był skuteczny strategia wizerunkowa musi być dostosowana do marki firny, do jej wizji, wartości oraz stawianych celów.

Wizerunek ważniejszy niż pensja

Obecnie wynagrodzenie za pracę jest tylko jednym z elementów wpływających na decyzję o podjęciu zatrudnienia w tym miejscu. Oczywiście atrakcyjne wynagrodzenie, bonusy i premie mogą rzutować na pozytywnej decyzji, ale jeśli firma nie jest uznawana za dobrego pracodawcę to nawet wyższa niż przeciętna pensja nie będzie atrakcyjna. Ponadto dla wielu osób ważne jest poruszanie się w górę po ścieżce kariery i podnoszenie własnej wartości rynkowej jako pracownika przez udział w ciekawych projektach lub szkoleniach organizowanych przez firmę.

Jak sprawdzić, jaki wizerunek ma pracodawca?

Można to zrobić za pomocą anonimowej ankiety wśród pracowników. Wtedy można zobaczyć czy uważają oni firmę za miejsce przyjazne pracy, rozwojowe i czy polecali by ją innym osobom poszukującym pracy. Dobrym źródłem opinii o pracodawcy są też forma internetowe czy portale branżowe, gdzie można wymieniać się informacjami o pracodawcach. Z takich komentarzy można wyczytać, co jest do poprawienia.

Co można zyskać przez employer branding?

W działaniu ukierunkowanym wewnętrznie lojalnych pracowników, którzy chętnie będą się identyfikować z firmą. Z kolei zewnętrznie lepszą opinię o marce, która zachęci osoby z różnymi kwalifikacjami do składania CV i ubiegania się o stanowiska pracy, a więc zwiększy się popyt na miejsca pracy w tej firmie.

Artykuł został przygotowany przy współpracy z Grupa Progres.

Komentarze