Merchandising - najczęściej popełniane błędy

MerchandisingCoraz więcej przedsiębiorców, którzy prowadzą własne obiekty handlowe, ma świadomość tego, że nie tylko dostępność najlepszych produktów jest "kluczem do sukcesu".

Okazuje się, że równie ważną funkcję spełnia merchandising, czyli odpowiednia ekspozycja towarów na półkach i regałach sklepowych. Chodzi przecież o to, by potencjalny klient miał do nich łatwy dostęp i zainteresował się produktem, który ma być sprzedany. Jeśli zostanie źle ułożony i będzie całkowicie niewidoczny albo nieatrakcyjny dla odbiorcy, właściciel obiektu nie będzie generował dużych zysków. I chociaż taktyka merchandisingu jest znana w Polsce od lat i włącza się dzisiaj jako jeden z podstawowych elementów strategii promocyjnej, której celem jest przyciągnięcie uwagi, to nadal wiele osób zapomina o jego stosowaniu. Przedstawiamy błędy, które są najczęściej stosowane i przyczyniają się do zmniejszenia atrakcyjności całego punktu handlowego.

Idealna koncepcja zagospodarowania sklepu

Musimy mieć na uwadze, że sklep to nie tylko półki i regały sklepowe, na jakich ma być ułożony towar. Klient nie znosi chaosu, nieporządku, rozgardiaszu. Nie ma mowy o nieschludnie ułożonych ubraniach albo produktach spożywczych, które znajdują się w nie swojej kategorii. Sklep musi być urządzony, zarządzając w nim odpowiednie strefy.

Na drugim miejscu w klasyfikacji najczęściej popełnianych błędów można śmiało ustawić brak towarów na półkach. Klient, który nie będzie miał dostatecznego wyboru, po prostu znajdzie inny punkt z pełnym asortymentem.

Kolejny błąd, jakie popełniają właściciele obiektów handlowych, to brak specjalnej ekspozycji towarów. Okazuje się, że tradycyjne regały sklepowe już nie wystarczają. Konieczne są ekspozytory, na które szczególną uwagę zwrócą odbiorcy. Na takich mogą zostać ułożone produkty w specjalnej cenie albo te, które w sklepie są na przykład nowością.

Pamiętajmy również, że produkty na półkach muszą być ułożone dokładnie, zgodnie z zasadą prawej ręki, czyli te najatrakcyjniejsze i te, jakie mają sprzedać się najszybciej, muszą być wystawione w zasięgu wzroku. Zgodnie z zasadami merchandisingu najtańszy towar i ten kiepskiej jakości lokuje się na dolnych partiach regałów. Te najdroższe i najbardziej ekskluzywne na samej górze. Na wysokości naszych oczu mają być zaś towary promocyjne i te o średniej cenie, czyli nabywane najczęściej.

Co ważne, tak samo, jak negatywnie postrzega się braki towarów na półkach, tak samo niekorzystnie wypada przesyt. Okazuje się, że klient, któremu proponuje się zbyt wiele, może nie kupić nic. Warto dać wybór, ale nie przesadzajmy.

Lubimy rutynę i przyzwyczajamy się do realizacji zakupów w danym sklepie. Ich właściciele nie powinni więc zbyt często dokonywać zmian w kwestii aranżacji ich przestrzeni. Szlaki pomiędzy regałami powinny nie być też zbyt wąskie, ale też nie za szerokie. Jeśli zaburzy się klientowi komfort dokonywania zakupów, po prostu ze sklepu wyjdzie i już nigdy nie wróci.

Pamiętajmy, że aranżacja sklepu nie musi pochłaniać dużych inwestycji finansowych. Ma za to zapewniać wygodę podczas robienia zakupów. Właściciel obiektu powinien stworzyć ją w taki sposób, by móc przyznać, że sam z chęcią w takiej przestrzeni wydawałby pieniądze jako klient.

Artykuł przygotowany w oparciu o stronę internetową WIST, producenta regałów sklepowych.

Komentarze